Is foto marketing de volgende grote trend in marketing?

Het lijkt erop dat overal een nieuw soort marketing wordt gehypet en als de volgende gamechanger wordt gezien. Ervaringsmarketing, beïnvloedingsmarketing, mobiele marketing, geïntegreerde marketing, contentmarketing, e-mailmarketing - de lijst gaat maar door. 

Hoewel ze allemaal als een trend zijn begonnen, zijn ze allemaal kritische onderdelen van moderne marketingstrategieën geworden. Is fotomarketing de volgende marketinggoudmijn, of gewoon een hype die snel overwaait?

Wat is fotomarketing?

Fotomarketing is veel meer dan elke vorm van marketing die gebaseerd is op beelden. We weten al heel lang dat het toevoegen van overtuigende beelden aan je marketingmateriaal een zekere manier is om de betrokkenheid te vergroten. Maar fotomarketing als strategie gaat een stap verder.

‘’Fotomarketing is een strategie om je publiek een merkervaring te geven die ze kunnen vastleggen en delen.’’

Er zijn drie hoofdcomponenten die de basis vormen van wat we bedoelen met 'fotomarketing':

User Generated Content

Fotomarketing nodigt gebruikers uit om hun eigen beelden te creëren en te delen. User Generated Content (UGC) was nog niet zo lang geleden een andere marketing trend, en fotomarketing past daar zeker bij. Fotomarketing kan voor UGC een krachtige bron zijn die het merk een manier geeft om deel te nemen aan het genereren van de content en deze te versnellen.
Fotomarketing kan een krachtige bron zijn voor UGC die het merk een manier geeft om deel te nemen aan het genereren van de content en deze te versnellen.
Merken kunnen de door gebruikers gegenereerde beelden gebruiken voor bijvoorbeeld social media berichten tot direct-mail campagnes.

Photoobooths, foto booths, foto zuilen, foto paal

Er zijn al meer dan 5,9 miljoen Instagram-posten met de #photobooth hashtag. Marketeers begrijpen de waarde van het aanboren van dit groeiende medium. Photobooths zijn een van de krachtigste marketinginstrumenten die er zijn, maar worden niet ten volle benut. Ze bieden een platform voor gebruikers om content te creëren, en een kans voor marketeers om klanten op een zinvolle en authentieke manier te betrekken.

Compacte photobooths

Wij verhuren de photobooth van de toekomst. Een photobooth is allang geen groot en zwaar hokje waar je in moet zitten. Onze compacte open-air photobooths zijn veel leuker en interactiever. Bovendien zijn ze enorm makkelijk verplaatsbaar en hebben ze amper onderhoud nodig. Perfect te gebruiken op feesten of evenementen, of zelfs als permanente installatie bij musea, toeristische attracties, uitgaansgelegenheden of drukke merkgebonden locaties.
 

Wat Fotomarketing oplost

Om te bepalen of fotomarketing een belangrijke marketingtrend zal worden, laten we eens kijken welke problemen het oplost:

Naamsvermelding

Waarom is een gebruiker omgezet van lead naar een sale? Wat leidde hen in de eerste plaats naar jouw merk? Dit zijn kritische vragen voor elke moderne marketeer. Maar al te vaak is het moeilijk te bepalen waarom een gebruiker iets doet. En het is nog moeilijker om het te repliceren om meer leads toe te voegen aan de trechter.
Photobooths en andere fotomarketingstrategieën lossen dit op door een duidelijke bron van attributie te creëren. De gebruiker ging naar een evenement, gebruikte een branded photo booth en voerde zijn e-mail in om de foto's in zijn inbox te ontvangen. De attributie wordt glashelder en de actie kan eenvoudig steeds weer herhaald worden.

Engagement

Bijna elke marketeer gebruikt engagement als een benchmark voor het rendement van zijn investering. Het is ook een indicator voor hun bazen dat een marketingstrategie werkt.
Toch blijft het een slecht gedefinieerde maatstaf. Fotomarketing maakt engagement echter een gemakkelijker te definiëren metriek waar de waarde duidelijk is. Je legt een e-mail vast wanneer iemand een foto neemt bij een fotobooth en die foto deelt met een branded hashtag. 
Je hebt ook een duidelijke attributie gevolgd door engagement die uiteindelijk kan leiden tot verkoop.

Social Sharing

Het is uitdagender dan ooit om klanten te overtuigen om positieve gevoelens over jouw merk te delen op sociale media. Internetburgers worden steeds meer consumenten van content in plaats van makers, en als ze wel iets te zeggen hebben over jouw merk gaat het vaak over een probleem dat ze hadden.
Toch is het creëren van die positieve mond-tot-mondreclame op sociale media niet onmogelijk en is fotomarketing het middel om dat te doen. Als je klanten een foto-ervaring met toegevoegde waarde geeft met belichting, een achtergrond, een interactieve preview en leuke filters of branded overlays, dan geef je ze iets wat ze willen delen. Fotomarketing zorgt voor merksympathie.

Ad-Blocking

Het bouwen van een bedrijf alleen door middel van digitale advertenties is niet meer genoeg. Marketeers moeten manieren vinden om klanten te bereiken door hen te voorzien van dingen die ze daadwerkelijk willen doen. Met opkomende advertentie-blokkers, heeft ervaringsmarketing ook een piek bereikt. Maar marketeers zijn nog steeds bezig met het bedenken van de beste manier om ervaringen te bieden met behoud van een gunstige ROI.
Fotomarketing lost dit probleem op door het publiek te voorzien van een betaalbaar platform voor de lange termijn dat mensen een reden geeft om zich te engagen. Ze voelen zich meer op hun gemak bij het verstrekken van contactinformatie, omdat ze gewoon plezier hebben. En die gelukkige herinneringen die je creëert zullen ook een sterke, emotionele band met het merk creëren. Deelnemers worden meegenomen in de merkbeleving, wat krachtiger is dan elke andere display-advertentie.

360° foto marketing

Photobooth Express heeft de snelste en efficienste foto marketing tool ter wereld ontwikkeld. Waar andere fotomarketing partijen bij stap 3 stoppen gaan wij verder!
Onze 360 graden fotomarketing oplossing is gebouwd op 5 pilaren:
  1. Onsite engagement
    Gebruik onze foto, GIF of video booth voor het creeeren van User Generated Content op events die jouw doelgroep online deelt.

  2. AVG proof leadgeneratie
    Verzamel waardevolle data zoals naam, e-mailadres, telefoonnummer en veel meer...

  3. Social Engagement
    Bezoekers ontvangen hun branded foto of video meteen per e-mail en delen deze direct op social media.

  4.  Marketing automation
    Met onze marketing automation tool wordt verzamelde data direct ingezet voor marketingdoeleinden. Instant foto en video marketing ging nog nooit zo snel.

  5. Remarketing & Retargeting
    Automatische remarketing & retargeting campagnes zijn kinderspel en activeer je met 1 druk op de knop.
     

Dus, is fotomarketing de volgende grote trend?

Wij zouden ja zeggen! Hoewel fotomarketing niet alle andere kritische elementen die een succesvolle marketingorganisatie maken zal vervangen, is het een krachtig marketinginstrument dat veel problemen oplost waar marketeers van vandaag de dag mee te maken hebben.